GamesBeat Summit 2025: Kan AI creativiteit in game-ontwikkeling stimuleren?

GamesBeat Summit 2025: Kan AI creativiteit in game-ontwikkeling stimuleren?

Tijdens de GamesBeat Summit 2025 was de combinatie van games en generatieve AI — met name transformer-modellen, grote taalmodellen en beeldgeneratiemodellen — een bijzonder heet onderwerp. Chris Melissinos, hoofdevangelist voor videogames en meeslepende technologieën bij AWS, verwelkomde Aaron Farr, medeoprichter en CTO van Jam & Tea Studios; Ashwin Raghuraman, senior solutions architect voor games bij AWS; en Hilary Mason, medeoprichter en CEO van Hidden Door, om het creatieve potentieel van AI in gaming te onderzoeken.

AI heeft de productiviteit in ontwikkelingsworkflows aantoonbaar verhoogd, maar kan het ook vergelijkbare voordelen bieden voor de creatieve kant van game-ontwerp?

Het is een genuanceerde vraag met een behoorlijk genuanceerd antwoord, zei Mason.

"Het is niet precies een grote rode knop 'maak een spel', maar het stelt ons in staat om vragen te stellen," zei ze. "Onze kostfuncties zijn veranderd, onze capaciteitsfuncties zijn veranderd. Wat we onze spelers kunnen laten doen, is veranderd. Wat is de creatieve ervaring die we kunnen bedenken en proberen? Misschien kunnen we dat iets sneller bouwen dan voorheen. Het is geen zwart-witvraag over AI die een spel voor me maakt. Het is een veel genuanceerdere vraag over wat ik hiermee kan doen dat ik eerder niet kon doen, of wat ik misschien eerder wilde doen, maar de kostfunctie maakte het niet logisch."

De uitdaging van oude tools

Farr was het daarmee eens en zei dat het nog niet tijd is om je oude tools weg te gooien.

"We zijn nog niet klaar om, als we ooit klaar zijn, op een knop te drukken en een spel te krijgen," zei hij. "Ik heb een repertoire aan tools. Wat voegt dit eraan toe? Waar vult het gaten op? Ik gooi niet al mijn oude tools weg. Ik heb een rendement op investering nodig. Tegelijkertijd zou ik mensen aanmoedigen om niet te vroeg te optimaliseren. Ik weet dat de kosten beangstigend zijn. Daarom hebben we geweldige partners zoals deze die ons kunnen helpen om met die kosten om te gaan. Maar ik zou mensen ook aanmoedigen om nu hun eigen tools te bouwen. Als je daar niet voor openstaat, moet je het misschien heroverwegen."

De creatieve belofte van generatieve AI

Generatieve AI biedt nieuwe mogelijkheden in narratieve vormgeving, prototyping en wereldbouw, vooral voor kleinere of experimentele studio's, en versnelt de creativiteit.

"Het automatiseert, op sommige manieren, de structuur die een artiest, een schrijver of iemand die een level ontwerpt, in staat stelt om in iets te komen zonder dat ze alle onderdelen helemaal vanaf de grond moeten opbouwen," zei Melissinos. "Je geeft ze in wezen de kans om meer kunst en meer verhaal te creëren omdat je enkele van die onderdelen hebt verwijderd. Het vervangt de artiest niet. Het versnelt hun output, versnelt hun efficiëntie. Of dat kan. In sommige gevallen, als je niet oppast en je je eigen vooroordelen niet controleert, denk je: dat is precies wat ik me voorstelde! Controleer altijd je vooroordelen. Controleer altijd de output. Controleer altijd die resultaten, omdat het fouten kan maken. En vaak doet het dat."

De veelzijdigheid van technologie omarmen

Je moet alle facetten van de technologie omarmen, inclusief de eigenaardigheden en het onverwachte, voegde Farr toe.

"In sommige gevallen betekent hallucinaties creativiteit," zei hij. "We kunnen op zoveel creatieve manieren met de klappen omgaan. Maar dat betekent dat je een intuïtie moet hebben over wat deze technologie is. Er is nog steeds de verleiding om te zeggen: ik weet hoe deze patronen werken. Ik ga ze gewoon opnieuw toepassen. Ik zou betogen dat het een nieuw medium kan zijn dat we beginnen te verkennen, of dat we de grenzen verleggen van wat ons medium ooit is geweest. En dat betekent dat het enige tijd zal duren om eraan te wennen, en een diep begrip van de technologie en een creatieve toepassing ervan is wat we vragen."

De mens blijft centraal in gaming

Dat omvat nog steeds alle dingen die games geweldig maken: ontwikkelaars die nadenken over en empathie hebben met spelers, die nadenken over wat vreugde brengt aan hun ideale publiek, wat de beste ervaring is en hoe die aanvoelt. Natuurlijk kun je plezier of intentie niet kwantificeren, zei Melissinos, en je kunt dat niet aan de machines overlaten.

Hidden Door gebruikt geen door AI gegenereerde kunst op zijn gameplatform, maar het gebruikt AI om dynamisch menselijke elementen te assembleren, wat de rol van creativiteit en menselijke input in het spel versterkt. Dit benadrukt het belang van samenwerking tussen technologie en menselijke creativiteit in de toekomst van game-ontwikkeling.

Vertaald met ChatGPT gpt-4o-mini