Credit waar credit is: Het AI-framework van Experian dat financiële toegang verandert

Credit waar credit is: Het AI-framework van Experian dat financiële toegang verandert

Terwijl veel bedrijven nu aan het adopteren van AI zijn, neemt creditbureau-giant Experian een heel gematigde benadering.

Experian's AI-reis: van traditionele creditbureaus naar een geavanceerde AI-platform

Experian heeft zijn eigen interne processen, -modellen en -governance-modellen ontwikkeld die hebben geholpen om generatieve AI te testen, op grote schaal te implementeren en impact te hebben. Het bedrijfsreis van Experian heeft geholpen om operaties te transformeren van een traditioneel creditbureau naar een geavanceerde AI-platformonderneming.

Experian's benadering: combinatie van advanced machine learning, agentic AI en grassroots-innovatie

De benadering van Experian bestaat uit de combinatie van advanced machine learning, agentic AI en grassroots-innovatie. Dit heeft het bedrijf in staat gesteld om generatieve AI-bijdragen te maken en sneller te reageren op nieuwe ontwikkelingen.

Contrast met andere bedrijven

Experian's AI-reis contrasteert scherp met die van bedrijven die pas na de lancering van ChatGPT in 2022 begonnen hebben met het exploreren van machine learning. Het creditbureau heeft al bijna twintig jaar lang AI-vaardigheden ontwikkeld, waardoor het in staat was om snel te reageren op generatieve AI-bijdragen.

Van traditionele machine learning tot innovatie-engine

Vóór de moderne gen-AI-era gebruikte Experian al machine learning en innovatie. Het bedrijf had een voorbeeld gesteld door Gradient-Boosted Decision Trees te gebruiken, samen met andere machine learning-technieken voor credit-underwriting.

Explainable AI-systemen

Experian heeft ook explainable AI-systemen ontwikkeld - cruciaal voor reguliere naleving in financiële diensten - die konden verklaren waarom automatische leningsbeslissingen werden genomen.

Innovatie-lab

Experian's Innovatie-lab (voormalig Data Lab) experimenteerde al met taalmodellen en transformer-netwerken vooraleer de lancering van ChatGPT. Dit vroege werk heeft het bedrijf in staat gesteld om snel te reageren op generatieve AI-bijdragen.

Vier pijlers voor enterprise-AI-transformatie

Wanneer generatieve AI-emerged, heeft Experian niet paniek gepleegd of is overgestapt; het bedrijf heeft zijn benadering georganiseerd rond vier strategische pijlers die technische leiders een omvattend kader bieden voor AI-adoptie:

1. Product Enhancement

Experian onderzoekt bestaande klantgerichte aanbiedingen om kansen te identificeren voor AI-gestuurde verbeteringen en geheel nieuwe klantervaringen.

2. Business Process Optimization

Experian optimaliseert bedrijfsprocessen door het gebruik van AI-technologieën, zoals machine learning en automatisering.

3. Data Management

Experian beheert gegevens efficiënt door middel van AI-gestuurde data-analyse en -visualisatie.

4. Innovation and R&D

Experian investeert in innovatie en R&D om nieuwe AI-technologieën te ontwikkelen en toe te passen op bestaande producten en diensten.

Vertaald met Ollama mannix/llama3-8b-ablitered-v3:latest